Borsele kent een gezonde economische structuur en recreatieve potenties. Er gebeurt veel in deze sectoren. Denk bijvoorbeeld aan de uienteelt of fruitteelt in onze gemeente. In dit hoofdstuk beschrijven we de opgaven die in de economische en recreatieve sector liggen.
Bedrijventerreinen en vestigingsklimaat
De gemeente Borsele heeft een voor een plattelandsgemeente uiteenlopend arbeidsaanbod. Het midden- en kleinbedrijf (hierna MKB) en industrie zijn belangrijke werkgevers. Binnen dat aanbod bieden de bedrijven in het Sloegebied veel werkgelegenheid (ook op regionaal niveau). Dit gebied is gericht op de (zee)havenindustrie. North Sea Port heeft als ambitie om naast transport over water ook het spoor te benutten, en in mindere mate de weg. Dit heeft gevolgen voor de gemeente. Wij willen op een adequate manier inspelen op de verandering van vervoerswijzen. De bedrijvigheid in het Sloegebied brengt veiligheidsrisico’s met zich mee op het vlak van externe veiligheid en andere vormen van milieubelasting. We begrijpen de zorgen van inwoners over de effecten en de impact van het Sloegebied op het milieu. Ook naar de toekomst toe blijft het een opgave om een goede balans te vinden tussen (economische) ontwikkelingen en een acceptabele milieubelasting.
Het MKB is gevestigd in de dorpen van de gemeente en verspreid door de gemeente gelegen. In de nabijheid van Borssele, Heinkenszand en ’s-Gravenpolder liggen diverse bedrijventerreinen. In de regio stemmen we ontwikkeling van bedrijventerreinen af, zodat het aanbod van bedrijfsgronden aansluit op de vraag. Revitalisatie en verduurzaming van verouderde bedrijventerreinen komt hieruit naar voren als een opgave. Wij stimuleren daarnaast ook het verduurzamen van bestaande bedrijfspanden. Op de bestaande bedrijventerreinen binnen onze gemeente zijn de meeste kavels uitgegeven. Een opgave is de vraag naar meer bedrijfsruimte. Hiervoor dienen bestaande bedrijventerreinen uitgebreid te worden of een nieuw terrein ontwikkeld te worden.
Agrarische sector
De agrarische sector is in onze gemeente sterk vertegenwoordigd. Het buitengebied is in transitie als gevolg van maatschappelijke en milieu ontwikkelingen. Wij streven naar een landbouwsector die in harmonie en balans is met de omgeving. Dit vraagt om mogelijkheden voor een economisch verdienmodel dat zorgt voor vitaliteit. Onze opgave is om de waarde van de agrarische sector breder te zien dan alleen het economisch perspectief. Ook nieuwe manieren om landbouw te bedrijven, zoals agroforestry , voedselbossen en biologische landbouw horen daarbij. De agrarische sector kent ook een grote rol in de inrichting en het beheer van ons buitengebied en heeft daarmee ook sociale waarde in het kader van leefbaarheid. We moeten daarom binnen de speelruimte van wet- en regelgeving meebewegen met ontwikkelingen en ruimte bieden aan zowel toekomstbestendige bedrijven als aan de stoppende bedrijven. Bij het stoppen van bedrijven is het een opgave voor o.a. ons, als overheid, om te voorkomen dat vrijkomende agrarische bebouwing verpaupert. Wij denken mee over oplossingen en geven aan wat mogelijk is. Ook bij het verder ontwikkelen van bedrijven willen we waar mogelijk voldoende ruimte bieden. Voor monumentale boerderijen is het een opgave om een balans te vinden tussen herontwikkelings-mogelijkheden en behoud van de historische waarden.
We zien dat door maatschappelijke ontwikkelingen er veel opgaven liggen in het buitengebied: meer aandacht voor voedsel en gezondheid, gevolgen van klimaatverandering op onze leefomgeving en ongerustheid over de afname van biodiversiteit. Zo is in onze gemeente verzilting een groot aandachtspunt voor de agrarische sector. Met name voor landbouwbedrijven nabij de Westerschelde vormt dit een probleem. Dit wordt ook deels door de zeespiegelstijging veroorzaakt. Met deze uitdagingen moeten we als maatschappij (of gemeenschap) aan de slag, het is namelijk geen zaak van de agrarische sector alleen. Deze kan wel een belangrijke bijdrage leveren, maar willen we alle maatschappelijke opgaven laten bijdragen aan een vitaal en kwalitatief sterk buitengebied dan moeten we werken aan verbinding. Verbinding tussen landschap, natuurinclusiviteit en landbouw, maar ook tussen omwonenden en consumenten. Ook moet er verbinding gelegd worden met regelgeving die op hogere niveaus wordt ontwikkeld voor de landbouwsector, zoals het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB).
Recreatie en toerisme
Het landschap van onze gemeente biedt een mooi uitgangspunt voor extensieve recreatie en toerisme. Onze gemeente is aantrekkelijk voor extensieve dag- en verblijfsrecreatie. Er liggen in onze ogen nog kansen om de bekendheid van het Landschapspark Borsele te vergroten, en ook aan de Westerscheldekust liggen nog kansen. Zo bestaan er kansen bij de havens van Hoedekenskerke, bij De Landing in Baarland en bij Fort Ellewoutsdijk. Daarbij houden we rekening met de unieke landschaps – en natuurwaarden, de bestaande karakteristiek, de waterveiligheid en de noodzaak om het Waterschap bij hun versterkingsopgave te faciliteren. Tegelijkertijd zien we risico’s voor de rust en ruimte in onze gemeente. Zo leidt het gebruik van de smalle weggetjes in het buitengebied door grote landbouwmachines in combinatie met een veranderend recreatief gebruik (elektrische scooters, tuktuks etc.) op dit moment tot problemen. De opgave voor de gemeente ligt in het in goede banen leiden van de verdere ontwikkeling van de recreatiesector met oog voor de bestaande kwaliteiten van het landschap.